Woensdag 4 maart 2020

Vanavond een lezing van ons eigen lid Jos Duurland:

Jos is schaapherder van de schaapskudde Hof van Twente. Deze kudde begraast het natuurgebied de Borkeld. Zijn kudde bestaat uit ca 300 ooien 50 rammen en 5 honden.  De schapen zijn van een uniek nog bestaand ras, het Drentse heideschaap, een klein ras, dat bijna altijd maar 1 lam baart.  De door Jos getrainde border collies doen hun werk uitstekend.  Dat er nog enkele geiten tussen de kudde lopen, maakt het leuker. Tijdens de uitleg wordt het al snel duidelijk dat je als schaapherder niet alleen maar schapen hoedt en ook niet dat je regelmatig met je rug tegen de boom kan gaan zitten. Onderhandelen over subsidies en met overheden, bijhouden van de administratie en het verplegen van zieke of te zwakke lammeren hoort er ook bij. Kort weg, je bent er de hele dag en soms ook 's nachts mee bezig. Doordat de wol en mest niet veel opleveren wordt er ook geslacht en dit duurzame vlees wordt ingevroren aan huis verkocht. Veel informatie kun je vinden op de website van Jos: www.schaapskuddehofvantwente.nl   Je kunt voor € 15,00 per jaar donateur worden. Diverse leden hebben zich spontaan aangemeld en dat was een mooie afsluiting. De voorzitter bedankt Jos met een enveloppe met inhoud voor zijn kudde en een fles wijn voor Jos zelf. De avond vond daarop een gezellige voortgang.

De missie van de stichting:

De Stichting wil met haar kudde in het Natura 2000 gebied de Borkeld deel uit gaan maken van een grotere coöperatie Heideboerderij Twente ®, waarbij partijen als Staatsbosbeheer, lokale overheden, boeren, imkers, restaurants, bierbrouwerijen enz. een rol spelen in de lokale circulaire economie.
Daarbij willen wij als schaapskudde zes kernwaarden verwezenlijken:

1. Geïntegreerde schapenbegrazing als natuurbeheer
    2. Instandhouding van het zeldzame ras Drents Heideschaap