Woensdag 22 maart 2017

Bezoek aan de Syrisch Orthodoxe Kerk in Glane

23 vroom uitziende mannen verzamelen zich op de parkeerplaats bij de Café De Ster, een plek waaraan Gorenaren veel herinneringen aan hebben, zoals de oude Ambachtsschool en de beroemde en beruchte dansavonden bij De Ster.

Maar vandaag gaat het naar Glane, naar het klooster van de Syrisch-Orthodoxen. Om toe te treden zich te laten bekeren of gewoon zich te verdiepen in de historie van deze geloofsgemeenschap?

Koen Janzen, ons school opperhoofd heeft keurig de leden verdeeld over een aantal auto’s. De chauffeurs alvast bedankt voor het rijden.

We worden ontvangen door mevr. Salaam Somi afkomstig uit Syrië, haar ouders kwamen uit Oost-Turkije, de taal is Aramees, de taal van Jezus. Wat opvalt is dat het Syrisch-Orthodoxe geloof veel raakvlakken heeft met de R.K. Kerk.

Zo kent men ook een vastentijd, de biecht en ter communie gaan. Alleen de is het geen Hostie maar een stukje brood verdeeld in 12 stukken wat doet denken aan de apostelen. Achterin de kerk vind men onder het altaar in de kelder imposante graftombes, waar de Patriarch bijgezet wordt, de laatst overledene is daar zittend in z’n stoel in de graftombe gezet, omringd door andere belangrijke geestelijken van de Syrisch-Orthodoxe Kerk.

Op 2e Paasdag komen duizenden gelovigen uit alle delen van Europa de Kerk en de graven bezoeken, tevens een gelegenheid om familieleden weer eens te ontmoeten.

Mevr. Salaam heeft ons ontzettend veel met enthousiasme verteld over haar kerk, ze ging geen enkele vraag uit de weg, enkelen van ons wilden het onderste uit de kan weten. Ik als verslaggever kon het dan ook niet bijhouden, en was blij dat ze mij aanbood om de geschiedenis van haar kerk aan mij toe te sturen. U zult dit uitgebreid kunnen bestuderen. U zult dit in een aparte bijlage aantreffen.

De tijd was te kort om alles tot je te nemen, tegen 16.30 uur, nadat onze voorzitter zijn dank namens de leden van de Soos aan Mevr. Salaam had uitgesproken, begonnen we aan de terugreis.

Aangekomen in Goor heb ik nog even de hoofden geteld en kwam tot de conclusie dat geen van de leden was achtergebleven in het klooster, maar dat men het nodig vond om onder het genot van een heerlijk glaasje geestelijk vocht deze dag nog eens te overpeinzen bij De Olde Smidse.

De Reporter,

Herman Heijmer