De Sociëteit aan de Stationslaan

In het kort de geschiedenis van sociëteit “De Harmonie”.

De sociëteit “De Harmonie” is een zeer oude vereniging en opgericht op 1 november 1850 en daarmee de oudste vereniging van Goor. In 1850 liet de kastelein van het toenmalige logement  “De Engel” een lijst rond gaan om de op deze lijst vermelde personen te polsen eventueel lid te worden van een sociëteit te zijnen huize op te richten. Er werd door de kastelein (G. ten Doesschate)  een aparte kamer ingericht voor de sociëteit.  De sociëteit kreeg  de naam   “De Harmonie”. De oprichting werd gevierd met een vriendenmaal. In die tijd was het heel normaal, dat wel drie tot vier keer per week bij elkaar gekomen werd. Er was immers niet veel ander vertier. Zelfs is het enige tijd (omstreeks 1866) de gewoonte geweest, dat het sociëteitslokaal dagelijks geopend was. Klinkende namen, zoals de Janninks waren lid van de sociëteit en er werd zeer gelet op de gedragingen van het personeel t.o.v. de leden. Zo werd op 8 maart 1876 een bijzondere ledenvergadering uitgeschreven, omdat één van de personeelsleden geweigerd had om een lid behulpzaam te zijn bij het aansteken van zijn sigaar en het aantrekken van zijn jas. De verhouding met de kasteleins van “De Engel” was ook niet altijd optimaal. Er waren voortdurend irritaties over verwarming, betere stoelen en af te sluiten contracten. Het jaar 1883 was een dieptepunt voor de sociëteit. De verhouding tussen de bestuursleden was slecht en op 17 november 1883 was er nog maar één bestuurslid over.  Het bestuur kreeg zware kritiek op slecht gedrag en achteloosheid bij het introduceren van nieuwe leden. Er kwam daarom een voorlopig nieuw bestuur. Ook waren er problemen over het gebruik van de zaal en doordat het verenigingsleven in Goor begon op te komen, kon de uitbater van “De Engel” daar meer aan verdienen. Dat begreep ook het gemeente bestuur van Goor en deze hadden grootse plannen om een cultureel centrum te bouwen. Daar het gemeentebestuur verwachtte dat de sociëteitsleden daarin een financieel steentje zouden bijdragen, ontstonden er binnen “De Harmonie” problemen. Daarbij kwam dat men “De Harmonie “ wilde opheffen en verder zou gaan als ” Groote Sociëteit “  in het gelijknamige cultureel centrum  “De Groote Sociëteit’. Alles gebeurde echter nog steeds onder het vaandel van “De Harmonie”. Er ontstond  een wat verwarde situatie en daardoor een scheuring in de vereniging.  Ondanks alle perikelen bleef “De Harmonie” voortgaan op de oude weg en op de oude vertrouwde plaats logement “De Engel”. Na 1885 kabbelde het sociëteitsleven rustig voort  “De Groote Sociëteit” ging haar eigen weg en “De Harmonie” ging verder op de oude voet. Opvallend was dat er ook leden van beide sociëteiten lid waren. In 1922 ging ook “De Harmonie” naar het gebouw “De Groote Sociëteit”. In 1968 besloot de gemeente “De Groote Sociëteit” af te breken. Na wat omzwervingen heeft “De Harmonie” naar alle tevredenheid tegenwoordig haar domicilie bij café “De ster”.  Hier komen de leden elke eerste woensdagavond van de maand bij elkaar. Sinds september 2022 is na goed overleg besloten om naar Zalencentrum de Bebsel te verhuizen. Hier komen de leden de eerste woensdag van de maand bij elkaar.