Op maandag 2 oktober 2023 maakte de Sociëteit "De Harmonie" een onvergetelijk reisje!

Na het genieten van een heerlijke kop koffie verzorgd door Jeroen Bebseler, vertrokken we om 9.00 uur met een groep van ongeveer 30 personen in een touringcar richting Eerbeek. Onze eerste bestemming was het Ford Museum van de familie Bredenoord.

Bij aankomst in Eerbeek werden we warm verwelkomd door zowel vader als zoon Bredenoord. Onder het genot van koffie en lekkere koekjes deelde Senior Bredenoord boeiende verhalen over de geschiedenis van het pand, het museum en de indrukwekkende collectie Ford oldtimers.

Nico Bredenoord, Senior, is al sinds zijn jeugd een gepassioneerd autoliefhebber, vooral als het gaat om Ford oldtimers uit de vroege periode tot voor de Tweede Wereldoorlog. Gedurende de jaren heeft hij een indrukwekkende verzameling prachtige exemplaren bijeengebracht, die hij samen met zijn zoon tentoonstelt in een privé Ford Museum, gevestigd in een oude watermolen uit 1535 die vroeger dienst deed als papierfabriek.

Dit gerestaureerde pand herbergt nu zo'n vijftien Ford oldtimers, variërend van bouwjaar 1907 tot 1935. In deze periode produceerde Ford diverse iconische modellen, waaronder het Model T. Ook het Model A is in verschillende uitvoeringen aanwezig, en recentelijk is de prestigieuze Lincoln aan de collectie toegevoegd. Naast deze prachtige auto's in werkende staat, waren er ook foto's, miniatuurauto's, Ford-accessoires, fietsen en andere interessante items te bewonderen.

Omstreeks 11:00 uur vertrokken wij weer per touringcar, op weg naar onze volgende bestemming, waar we het water zouden verkennen…

In Deventer aangekomen, parkeerde onze chauffeur de touringcar bij de Welle. En het gezelschap van de Sociëteit wandelde gezellig naar de boot die op ons lag te wachten. Deze boot bleek de "Nirvana" te zijn van Rederij Celjo.

Zodra we aan boord van de Nirvana waren, werden we hartelijk verwelkomd door kapitein Erwin Scheers en zijn bemanning. De trossen werden losgegooid, en we voeren de IJssel op richting Zutphen. Gelukkig werkte het weer mee, en de leden van de Sociëteit genoten van het prachtige uitzicht langs de IJssel vanaf het zonnige dek, onder het genot van enkele verfrissende drankjes.

Halverwege Deventer en Zutphen werden we uitgenodigd om plaats te nemen aan de eettafels, waar een uitgebreid koud- en warm buffet op een indrukwekkende manier uit de vloer omhoog kwam, vergezeld van muziek uit de Dynasty tv-serie.

Na onze inwendige mens te hebben versterkt, bereikten we het sluizencomplex in Eefde. Dit complex, gelegen in het Twentekanaal, dateert uit 1933 en is een rijksmonument dat wordt gebruikt voor de waterhuishouding en scheepvaart. Onlangs is het grondig gerenoveerd.

Met een hoogteverschil van 7 meter stroomt de IJssel hier over in het Twentekanaal. De uiteindelijke bestemming voor deze boottocht was natuurlijk onze eigen haven in Goor!

Kapitein Erwin Scheers van de Nirvana deelde onderweg regelmatig interessante bezienswaardigheden en merkte op dat de Nirvana met een snelheid van ongeveer 11 kilometer per uur voer. Op het zonnedek was daar weinig van te merken, maar we arriveerden iets te vroeg in Goor. Daarom stelde kapitein Erwin voor om nog even door te varen naar Delden, zodat we ook dat deel van Goor konden verkennen.

Dit verzoek werd met enthousiasme ontvangen, en we voeren door tot vlakbij de sluis in Delden, waar we keerden en terugvoeren in de richting van Goor.

Eenmaal aangekomen in de haven van Goor, stond er alweer een bus klaar om ons terug te brengen naar "De Bebsel." Rond 19.15 uur waren we terug bij onze vertrekpunt, waar degenen die nog trek hadden, konden genieten van een smakelijke gehaktbal.

Kortom, het was een zeer geslaagde, zonnige en gezellige dag voor de leden van Sociëteit "De Harmonie"!